Jordi Caballero Arquer

Jordi Caballero Arquer
Cicle Formatiu d'Educació Infantil (2n A)
Curs 2010/11 - IES Francesc Ribalta - Castelló de la Plana


dijous, 17 de març del 2011

Les meues màscares

DINÀMICA 14: Les meues màscares (Estela)

Classificació de la dinàmica

Dinàmica de coneixement i de creativitat.


Objectius de la dinàmica

  • Permetre un major coneixement intergrupal.

  • Propiciar l’obertura de les persones davant una realitat.

  • Explorar el joc dels papers que les persones solen realitzar amb els seus iguals.

  • Treballar les expressions facials.

  • Expressar el que pensem dels altres d’una manera respectuosa.


Destinataris (edat apropiada)

Destinada per a totes les edats a partir dels 3-4 anys amb les adaptacions pertinents per a que la dificultat estiga adequada a edat.


Mida del grup

Mínim de 4 persones.


Temporalització (durada)

La duració aproximada serà d’uns 45 minuts, però dependrà de la quantitat de participants i de les seues participacions.


Recursos (materials, econòmics, espacials, humans...)

Recursos Materials: papers amb les quatre màscares dibuixades, un per participant; llapissos de colors, retoladors, ceres ...

Recursos Humans: Tots els membres del grup i el dinamitzador/a.

Recursos Espacials: un espai ampli, més gran o més xicotet depenent del nombre d'integrants del grup, on tots i totes puguen posar-se en cercle per a compartir experiències. Por ser en interior o exterior comptant amb alguna superfície on es puguen recolzar per a dibuixar.


Desenvolupament

El dinamitzador/a començarà la dinàmica demanant els participants què es col·loquen formant un rogle o rectangle amb les taules i cadires de manera que tots puguen veure's les cares. Seguidament el dinamitzador/a continuarà repartint a cada participant una fulla amb la silueta de les quatre màscares dibuixades, els hi demana que posen el seu nom a la fulla i fa una petita introducció de l'ús de les màscares:

Tots i totes sabem què es una màscara, veritat? I per a què serveix?” (D’aquesta manera el dinamitzador/a demana la participació del grup) Considerant que la resposta serà encertada, continua: “Efectivament, una màscara es una peça de material que es col·loca davant de la cara i que ens permet amagar el nostre rostre, “el reflexe de l’ànima”, i a la mateixa vegada, també ens permet mostrar un rostre diferent, una actitud distinta, ens permet mostrar-nos als altres d’un altra manera”.

Una vegada donada aquesta petita introducció es comença explicant en que consisteix la dinàmica: Cada participant ha de “maquillar” les mascares amb els colors i línies que consideren necessàries per a que representen les característiques bàsiques de actitud en cada una d’elles, segons les següents indicacions, basades en les quatre zones de la finestra de Johari:

-En la primera màscara: EL MEU PERSONATGE PÚBLIC I OBERT A TOTS (ÁREA OBERTA)

-En la segona màscara: EL MEU PERSONATGE PRIVAT I ÍNTIM, DESCONEGUT PER ALS ALTRES (ÀREA OCULTA)

-En la tercera màscara: EL MEU PERSONATGE IMAGINARI DESCONEGUT PER MI I PER ALS DEMES (ÀREA DESCONEGUDA).


Una vegada “maquillades” les tres màscares, es passa el paper al company del costat per a que siga ell qui ”maquille” la quarta màscara que correspondrà amb EL PERSONATGE QUE LA RESTA VEUEN DE MI I QUE ES DESCONEGUT PER MI. (ÀREA CEGA).

En qualsevol cas es permet que la màscara quede en blanc, sobretot en la màscara nº 3, perquè aquesta part es desconeguda per a nosaltres i molt difícil per tant de expressar.

Una vegada tots han acabat de “maquillar” les quatre màscares, es tornen al company i cadascun les presenta a la resta de companys, dient el que han volgut representar, i el que interpreten de la màscara que ha “maquillat” el seu company.

Una vegada tots han presentat les seues màscares, es posen en comú les impressions de la dinàmica.


Variants

Per als xiquets/es es pot reduir el nombre de màscares a maquillar, començant per una sola de si mateixos i seguidament, o en una altra sessió, es pot demanar que maquillen la del seu company, adequant la dificultat de la dinàmica segons la edat.

També es podria fer en un paper continu gegant i fent els dibuixos de les màscares grans, per a que els xiquets/es dibuixaren amb les mans i els dits, i fer mes divertida per a ells aquesta dinàmica.


Avaluació

Al finalitzar el dinamitzador/a demana la opinió dels participants, si els a agradat i han gaudit amb la dinàmica, i les seues impressions. Es poden comentar aspectes com ara si han coincidit o no el aspectes que s’han destacat en cada una de les quatre màscares, si els ha resultat difícil representar les seues pròpies característiques d'actitud, o si els ha resultat mes difícil o mes fàcil representar les de l’altra persona … .


Observacions

En la meua opinió, la dinàmica és molt interessant però pot ser massa exigent a nivell gràfic per a l'educació infantil.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada